מאמרים נוספים
הצפייה בעבודה היא מאד אסתטית, כמו אסתטיות ציורית, שהופכת חזרה לחומר. אנו חווים את תחושת השיעבוד ואת תחושת העליצות והגילוי, ועוברים עם האמנית בעלת השיער הארוך את האודיסיאה הנשית – בחזרה איטית ומדוייקת, שלא נשכח שום פרט, שהידע אותו היא עיבדה בדרכה הארוכה יחרט בנו כמו הקעקועים על גופה של יסמין ברגנר
עבודותיה של יסמין ברגנר מתכנסות אל תוך מרחב הלא- מודע ואל תוך סמלים ארכיטיפים באמצעות נוכחות פיזית.
העבודות מתארות תהליך אישי שבו ארכיטיפים מקבלים משמעות אישית. עבודות פיסול ספונטניות המתרחבות לרבדים נוספים על ידי פעולת פרפורמנס המתייחסת אליהן
שיתוף

אוב | גלריה משונע | יסמין ברגנר | אסתר כהן סקין | אסי משולם

תערוכה קבוצתית ואוצרות משותפת:

יסמין ברגנר, אסי משולם ואסתר כהן סקין

גלריה משונע, הרצל 112 תל אביב 2012

 

מאז ומתמיד נוכח המיתוס מאחורי הקלעים של כל סגנון ותקופה באמנות. ההכרה באיכות העל – זמנית של המיתוס אינה מעידה על געגוע סנטימנטלי או אוטופי אלא מצביעה באופן מפוכח ושקול על העובדה שמשהו נצחי הינו נוכח תמיד גם אם חבוי, ומאפשרת לו להיות חלק  בלתי נפרד מהעושר החזותי והמנטלי של האמנות העכשווית. זוהי הצהרה ישירה, חפה מנוסטלגיה או ממגמתיות.

התערוכה:

עלינו להטות אוזן, להגיב ולהכיר בחשיבותה וחיוניותה של הנוכחות התמידית של המיתוס. התשתית התרבותית  האנושית משתנה תדיר, זהו מרחב גמיש המתבסס על זיכרונותינו ותודעתנו הפרטית והקולקטיבית. התרבות לעולם מתבוננת בו- זמנית על העבר ועל העתיד ומשפיעה עלינו כיחידים וכקבוצות.  האמנים מבקשים לייצר חיבורים פרטיים ובין- אישיים אל המיתוס, הסמל והארכיטיפ, אל ההיסטוריות הצרובות גנטית ותודעתית בזיכרוננו הקולקטיבי ולצקת בהם תוכן חדש ורלוונטי.

פניה האותנטיות או הכוזבות של ההיסטוריה משתנות ומתמוססות בראיה הרחבה של אלפי ומיליוני שנים. הקטבים הפוליטיים מיטשטשים ומה שנותר הינו הסמל והארכיטיפ המשמש כמפתח.

האמנים מבקשים להשתמש בחומרי גלם אלה כבמגרש משחקים, כל אחד בדרכו או בדרכה הייחודים על מנת להפכם לשיח  נוכח בכאן ועכשיו.אנו מבקשים לפרז את המאסטר- נראטיבים אשר הועברו אלינו לאורך העידנים.

אנו מבקשים להטיל ספק ולחקור את הייצוגים הויזואליים, את המשמעויות והמובנים של תרבויות משתנות. להבין את חוויותנו האישיות השונות ביחס אליהן וההשפעות  של זיכרון או אמנזיה תרבותית אשר נערמו זו על גבי זו לאורך ההיסטוריה. להקשיב, לפענח ולהיענות לקריאה האישית המתעוררת בנו על ידי הקמאי.

מאי 2014

 

 יסמין ברגנר

יסמין ברגנר הינה אמנית, מקעקעת, אוצרת וחוקרת תרבויות קעקוע. המדיה השונים בהם היא פועלת הינם רישום, פיסול, פרפורמנס וקעקוע, המתייחד כיום כתחום אמנותי עצמאי. המדיה המגוונים משפיעים וזולגים זה אל זה, יוצרים שיח הכמה לחבר ולגשר בין תרבויות ושפות, בין הפרימיטיבי למודרני, בין השכלתני לרוחני.

הכשרתה כאמנית- מקעקעת הובילה אותה במקביל גם להתמחות ברישום ובגילוף עץ ולשנים של מחקר עצמאי וכתיבה על תרבויות קעקוע וגיאומטריה מקודשת. בתרבויות חוץ- מערביות נהגו  (ולעיתים עד היום) האמנים השבטיים לגלף בעץ את חותמות הקעקוע שלהם וכן את הטוטמים השבטיים.  הקשר ההדוק בין קעקוע לגילוף קיבל מובן ורלוונטיות סינכרונית עבור ברגנר באמצעות המחקר העצמאי שערכה במקביל לעשייתה האמנותית. מחוץ למערב נחשב הגילוף בעץ לאמנות מסורתית השמורה לגברים. האמנית לוקחת בעלות על תחום יצירה זה ותחת ידיה הוא הופך לאקט של חירות אישית, חיבור לעוצמה הטמונה בפעולה הפיזית הקשוחה של הגילוף, חיבור בין נשיות וגבריות.

בפרפורמנס היא שואפת להכיל סמליות על- זמנית, תהליכים רוחניים המגולמים בדימוי גופני איקוני. האם הגוף מחזיק את הדימוי או להיפך. עבורה זוהי פעולה החותרת לעורר כוחות מיתיים ולעגן אותם בחיינו במטרה להעצים אותם ולמלא חלל רוחני חסר.

 

מראה הצבה, צילומים: סיגל קולטון

טוטם מדרגות, אימו של נמרוד, ורישומים, מראה הצבה

 

הולילנד, זוהר וסלני בארץ הקודש, עפרון על נייר, 2014

 

היא ראתה הכל, עפרון על נייר, 2014

 

 

בבואתנו, עפרון על נייר, 2013

 

טוטם מדרגות, אימו של נמרוד, עץ אורן מגולף, 2013-2014

 

 

 

 

 

 

צילומים: סיגל קולטון

 

נבל מנדלה, כלי נגינה מוגבר, גילוף – יסמין ברגנר

תכנון ויישום מוזיקלי – עמית טיפנברון, מנהל אמנותי תזמורת הבארוקדה ישראל

 

אסתר כהן סקין

היא אמנית רב- תחומית הפועלת במדיה של רישום דיגיטלי, רקמה, פיסול וטקסט. בתהליכי העבודה המורכבים שלה מתמצקים למכלול רשמים, סמלים וטקסטים המתעדים תקופת חיים והלך רוח. הדימויים והטקסטים עשירים בהקשרים ייחודיים אשר הופכים לארכיטיפים אישיים עבור היוצרת.

כהן- סקין שואפת ליצור חיבורים ליריים חדשים בין סמלים וכך משנה את מובנם לכדי נראטיב חדש, שפה חדשה, הרוחשת בתוך שדה פעולה אמנותי רחב, קוראת לצופה לפענח עולם של מצבים, תחושות ומחשבות בעל היגיון ופואטיקה פנימיים. סדרת עבודות הציור/רקמה שלה מגלות עיסוק בפעולה מדיטטיבית המתקשרת בדרך כלל לעמלנות נשית מסורתית.  מתגלים דימויים העשויים בהקפדה אנליטית השואבת מהשפה הדיגיטלית מתוך שאיפה לאסתטיות טהורה ומדויקת,  ה"קו" כערך, כדרך. המדיום הייחודי  מטמיר את העבודות, הדימויים החידתיים מעוררים רצון להתחקות וחיפוש ומשקפים  את מוליכותם המטאפיזית דווקא באמצעות איכות ה"craft" של העבודות ונוכחותה המוחשית של היד.

 

מראה הצבה, צילומים: אסתר כהן סקין

ללא כותרת, מדיה מעורבת, 2014

 

ללא כותרת, רקמה על בד, 2013

 

ללא כותרת, רקמה על בד, 2014

 

 

אסי משולם

עבודותיו של אסי משולם עוסקות במרחב שבין הזהות האישית והקולקטיבית, ביצירה של פולחנים אישיים, בנפשו של האדם הניבטת בכל יופיה וכיעורה מתוך התבוננותו בעצמו.  ציוריו, פסליו, עבודות הטקסט והמייצגים שלו חותרים לפרק טאבואים ופרדיגמות תרבותיות.  מיתוס חדש נבנה מתוך נקודת המבט הייחודית שלו. משולם יוצר היפוכים ומעברים חתרניים בין טומאה וטהרה, בין חושך לאור ובין תבונה לבערות. מבטו הינו מראה חברתית חודרת על מצבו של האדם.

יצירי דמיונו מתקיימים בד בבד בממדים רוחניים שונים, בין הגבוה והמואר לבין הנמוך והשפל ויוצרים מצב תודעתי ייחודי השואף לגלם, לחבר ולהגדיר מחדש משמעויות של "טוב" ו"רע", רוחני וחילוני, מקודש וטמא. יצירתו "רועכם" הינה יצירת אמנות טקסטואלית מרתקת ורחבת יריעה השואפת ליצור טקסט דתי בדיוני, השואב השראה מטקסטים דתיים קיימים, מאמץ את סגנונם הדימויי הארכאי  לכדי יצירת טקסט  פואטית, חתרנית וביקורתית.

 

ללא כותרת, מדיה מעורבת, 2013

 

ללא כותרת, מדיה מעורבת, 2013

 

ללא כותרת, מדיה מעורבת, 2013

 

ללא כותרת, מדיה מעורבת, 2013

 

ללא כותרת, מדיה מעורבת, 2013

 

ללא כותרת, מדיה מעורבת, 2013

 

 

תמונות מערב הפתיחה

 

 

 

תמונות מתהליך העבודה

 

מציבה את הטוטם עם אורן פישר